Latest news

Best legal monograph of the year

The Foundation’s publication El papel del abogado en la implantación de los principios Ruggie: 8 buenas prácticas para abogados de negocio (which translates as ‘The lawyer’s role in the implementation of the Ruggie principles: 8 best practices for business lawyers’) has been awarded the Barcelona Bar Association’s Premio jurídico Memorial Degá Roda i Ventura for the best legal monograph of the year, a distinction that constitutes further acknowledgment of our legal innovation and public interest lawyering work towards the advancement and advocacy of justice, the rule of law and human rights. The book is the outcome of several years of research in this new field of interest for law and business, where the Foundation pioneers a legal analysis of the implementation of the UN Guiding Principles on Business and Human Rights.

Sesión formativa en la Universidad Carlos III de Madrid

charla-uc3m-dic2016-2

La Fundación Fernando Pombo ha participado por segundo año consecutivo en el Máster de Acceso a la Abogacía de la Universidad Carlos III de Madrid, impartiendo la charla «La función social de la abogacía en la Fundación Fernando Pombo»”.

La sesión, impartida por Carmen Pombo y Rafael Merino, directora y coordinador de proyectos y comunicación de la Fundación, respectivamente, se dividió en tres bloques: en el primero, se analizaron los grandes desafíos globales y el papel de la abogacía. En el segundo, abordó la función social de la abogacía desde un punto de vista ético y deontológico. Y en el tercero, se explicó la misión e iniciativas de la Fundación Fernando Pombo, para el desarrollo de la fundación social de la abogacía. Para terminar, los alumnos desarrollaron un caso práctico sobre los aspectos claves que han de tener en cuenta los abogados para la implementación por parte de las empresas de los Principios Rectores de Naciones Unidas para las empresas y los derechos humanos.

Jornada “La Función Social de la Abogacía: el Pro-Bono” en la Universidad de Alcalá

ia-2

La Fundación ha participado en la Jornada de formación “La Función Social de la Abogacía: el Pro-Bono” en la Universisad de Alcalá, organizada por su clínica legal.

La Fundación colabora estrechamente con esta clínica legal desde 2013, en el marco de su proyecto Multiplícate. Nuestro representante en esta cita fue Ana Higuera, abogada y coordinadora del Canal Pro Bono de la Fundación.

14:45 – 15:00 Presentación.

15:00 – 15:30 Javier Carvajal, El Pro-Bono en un despacho de abogados: la experiencia del despacho Cuatrecasas – Gonçalves Pereira.

15:30 – 16:00 Ana Higuera, El Pro-Bono en una fundación: la experiencia de la Fundación Fernando Pombo.

16:00 – 16:30 Miguel A. Ramiro, El Pro-Bono en la Universidad: la experiencia de la Clínica Legal de la Universidad de Alcalá.

16:30 – 16:45 Descanso.

16:45 – 17:45 Mesa Redonda, El Pro-Bono visto desde los beneficiarios: María Teresa Tejera Gimeno, Asociación Síndrome Hemolítico Urémico; José María Ramos, Esclerosis Múltiple España; representante de CESIDA.

La Fundación participa en una jornada sobre Delitos de Odio y Discapacidad

jornada-delito-de-odiofinal

La Fundación Fernando Pombo participa como ponente en la «Jornada obre los Delitos de Odio», organizada por la Federación de Asociaciones de personas con Discapacidad Física y Orgánica de la Comunidad de Madrid (FAMMA).

Nuestras portavoces en esta jornada fueron Cristina Puigdengolas, abogada de la Fundación, que además realizó el Primer Proyecto EXEQUO, y Ana Pérez Adroher, estudiante del Máster de Acceso a la Abogacía de ICADE que está desarrollando sus prácticas en la Fundación Fernando Pombo. Ambas intervinieron en el panel «Situación legal de las personas con discapacidad ante los delitos de odio».

Los delitos de odio son un asunto de interés público de máxima actualidad. Atentan contra la dignidad, integridad y libertad de las personas, afectando directamente a sus derechos fundamentales.

En el Proyecto EXEQUO con Personas sin hogar, que tuvo lugar en 2014, la Fundación abordó los delitos de odio contra personas sin hogar publicando el Informe jurídico Aporofobia: la fobia al pobre. Desde entonces seguimos investigando en identificar y desarrollar actuaciones jurídicas concretas para sensibilizar a la abogacía sobre este fenómeno y mejorar la protección legal de las víctimas.

Fernando Pombo Foundation has been shorlisted for 2016 European Pro Bono Award for its MULTIPLÍCATE program

European ProBono Forum-Amsterdam 2016-proof.indd

For the second consecutive year, the Foundation has gained recognition at the European Pro Bono Awards. On this occasion, the distinguished initiative has been “MULTIPLÍCATE: the future of the legal profession & legal clinics“, a pioneering project of the Foundation that seeks to involve today tomorrow’s lawyers in defending the rights of the underprivileged. MULTIPLÍCATE is a global project in which we promote the creation of legal clinics, the training of new lawyers in social responsibility and the involvement of experienced lawyers in the legal and social training of new lawyers. Since 2011, in MULTIPLÍCATE we share our knowledge and experience on Pro Bono work and the lawyer’s role in the implementation of the UN Guiding Principles on Business and Human Rights.

These awards are granted by PILnet (The Global Network for Public Interest Law) during the European Pro Bono Forum. In 2015, PILnet also distinguished the Foundation for its II EXEQUO Project: lawyers against gender-based violence.

La Fundación en el Foro Europeo del Pro Bono

La Fundación Fernando Pombo ha participado en el Foro Europeo del Pro Bono 2016 (2016 Pro Bono Forum) organizado por PILnet en Roma, del 16 al 18 de noviembre.

premio-multiplicate_en

La Fundación estuvo representada en esta importante cita por su directora, Carmen Pombo, por la abogada y coordinadora del Canal Pro Bono de la Fundación, y del abogado del Área de Mercantil de la oficina de Gómez-Acebo & Pombo Portugal y colaborador habitual de la Fundación en asuntos de emprendimiento social, Filipe Santos Barata.

La Fundación ha liderado la organización y desarrollo de dos sesiones: (i) “Social Enterprise“: esta sesión estuvo centrada en analizar el papel del papel de la abogacía y el pro pro bono en el desarrollo del emprendimiento social en el mundo, y cómo esta tendencia contribuye al Estado de Derecho y promueve los Objetivos de Desarrollo Sostenible y, más concretamente, su contribución a aliviar la pobreza); y (ii) “Practicing Law With Respect for Human Rights“: durante esta sesión se abordó el papel de la abogacía en la implementación de los Principios Rectores de Naciones Unidas sobre las empresas y los derechos humanos, así como se compartieron buenas prácticas de despachos de abogados, fundaciones y otros agentes jurídicos en el desarrollo de estos principios, tanto en su asesoramiento a clientes como en su propia actividad empresarial).

Más información sobre nuestra participación en este Foro AQUÍ.

Este foro europeo ofrece a los participantes y asistentes (abogados, despachos de abogados, abogados in-house, ONGs, clearinghouses, clínicas jurídicas, profesores y estudiantes de Derecho…) una perspectiva internacional sobre la práctica del pro bono, principalmente en Europa, facilitando el intercambio de experiencias y buenas prácticas en torno al pro bono en distintas jurisdicciones.

Openclass en UNIR sobre cómo elaborar un informe jurídico

Inés Fontes, abogada y responsable del área de modelos de Gestión del Conocimiento en Gómez Acebo-Pombo Abogados y colaboradora habitual de la Fundación Fernando Pombo, ha impartido la sesión formativa “Cómo redactar un informe jurídico profesional”, dirigida a alumnos de Grado de Derecho y Máster de Acceso a la Abogacía de la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR).

La sesión, organizada por la Clínica Jurídica UNIR-Fundación Fernando Pombo, tuvo por objeto ofrecer a los alumnos presentes y futuros de la clínica jurídica una serie de pautas fundamentales para la elaboración de un informe jurídico riguroso, de calidad y útil para el cliente, partiendo de la experiencia de los casos e informes desarrollados en la clínica jurídica.

The Foundation in the IV ENCLE Conference

img-20161028-wa0024

The Fernando Pombo Foundation was invited to participate in the IV ENCLE (European Nerwork for Clinical Education) Conference ) «Clinical Legal Education and Access to Justice for all: from asylum seekers to excluded communities».

Cristina Puigdengolas — lawyer and coordinator of the project Human rights and business: the role of lawyers —, Ana Higuera — lawyer and coordinator of the Foundation’s Pro Bono Channel — and Rafael Merino — economist and coordinator of projects and communication —, delivered the following presentations:

• «Best practices to enhance legal clinic education: the role of a collaborating clearinghouse». The Foundation shared its experience and know-how in the identification, design, planning and development of social impact collaborations in legal clinics.
  • «The example of the effective collaboration in legal clinic for more vulnerable or excluded people: The online legal clinic Universidad Internacional de la Rioja (UNIR) – Fundación Fernando Pombo (FFP)». A session that also included the participation of Adriana Pascual, co-director of the Legal Clinic UNIR-Fernando Pombo Foundation, and Esmeralda Iranzo, a former student of this legal clinic, lawyer and clinic teacher, and where the opportunities and challenges of collaborative work  between a clearinghouse and a university were discussed, sharing the experience of the Legal Clinic UNIR-Fundación Fernando Pombo, the first of its kind on-line in Spain.

The Foundation in the V Spanish Legal Clinics Congress

The Foundation was invited to participate in the V Spanish Legal Clinics Congress in the University of Valencia : “Acceso a la justicia, enseñanza jurídica clínica y pro bono jurídico”.

The Foundation has an active role in this forum, seeking to contribute to the development of legal clinics in Spain.

Seminario sobre Responsabilidad Social de la Abogacía en la Universidad de Valencia

DSCN2219

La Fundación participa un año más en la asignatura de Dirección Estratégica del doble Grado de Administración y Dirección de Empresas y Derecho de la Universidad de Valencia, impartiendo un seminario específico sobre “La Responsabilidad Social de de la Abogacía (RSA) y el trabajo pro bono“.

El seminario fue organizado conjuntamente por la oficina de Gómez-Acebo & Pombo en Valencia y la Fundación, en el que participaron: Rafael Merino (Coordinador de proyectos y comunicación) y Cristina Puigdengolas (Responsable del proyecto “Derechos Humanos y Empresas”: el papel de la abogacía), por parte de la Fundación Fernando Pombo, y los abogados Jose Manuel Palau, Marta Cantos y Clara Molina por parte de Gómez-Acebo & Pombo.

The Foundation in the VII Russian Legal Clinics Congress

The Foundation participated in the VII Russian Legal Clinics Congress, held in the University of Lomnosov, Moscow. Carmen Pombo, Foundation Director, was invited to take part in the “EU-Russia Civil Society Forum” to share the project MULTIPLICATE in the round table “International Experience of Cooperation between Legal Clinics and Non-profit Organisations“. The main Russian initiatives on access to justice and legal clinics met up here.

Ponentes de la Conferencia

Sesión sobre “Abogacía Social” en el IE University

El lunes 17 de octubre impartimos una nueva sesión de formación y sensibilización a estudiantes de Derecho, esta vez en el IE University.

Esta sesión se enmarca en el programa MULTIPLÍCATE de la Fundación, a través del cual pretende sensibilizar e implicar hoy a los abogados del futuro, en la defensa de derechos de los más desfavorecidas, mediante charlas, cursos y seminarios y el desarrollo de proyectos de clínica jurídica.

Rock & Law 2016

R_L

Rock & Law is a solidary music festival organized by legal professionals and promoted by the Clifford Chance, Cuatrecasas, Garrigues, Profesor Uría, and Fernando Pombo Foundations, together with national and international law firms. The concert will take place on September 29 in the Golf Park La Moraleja (Madrid) and in which eight rock bands formed by lawyers of the most important law firms of the country will participate.

This year, the profits will be destined to the Lydia Project promoted by the Cris Contra el Cáncer Foundation, which has the objective of investigating alternative therapies for acute leukemia in children and adolescents that do not respond to conventional treatments.

The Foundation in the 2016 IBA Annual Conference

The Fernando Pombo Foundation participates again this year in the annual conference of the International Bar Association (IBA), the biggest professional association of the world, that is taking place from September 18-23 in Washington DC, US.

Moreover, the Foundation is proud to announce that Cristina Puigdengolas, attorney at the Foundation, is runner-up for the Pro Bono Award 2016, with which the IBA acknowledges and values the pro bono work of lawyers around the world.

The Foundation is an active member of three IBA committees: the Pro Bono Committee, the Poverty and Social Development Subcommittee and it is also a member of the advisory board of the Young Lawyers Committee.

Moreover, we have to highlight that Carmen Pombo, director of our Foundation, participated in the development of two guides of the IBA Business and Human Rights Working Group, which were passed by the IBA in 2015 and 2016 respectively: “IBA Business and Human Rights Guidance for Bar Associations” and the “ IBA Practical Guide on Business and Human Rights for Business Lawyers.”

The Foundation was represented by its director, Carmen Pombo, and Cristina Puigdengolas, responsible of the project “Business and Human Rights: the role of the legal profession”, and will participate in the following sessions:

Creating a pro bono infrastructure appropriate for your law firm (Tuesday 20, from 14:30 to 17:30 h. – Organized by the “Pro Bono Committee” and “Law Firm Management Committee”).

The development and management of “pro bono programs” at law firms requires an adequate professionalization and structure in order to guarantee its effectiveness and social impact. During this session, the participants will discuss the factors that have to be taken into account to start the different possible organizational models for legal pro bono programs, the key role (or not) of clearinghouses and what are the challenges countries and jurisdictions face.

Rule of Law Forum (Wednesday 21, from 8:00 to 9:30 a.m.). Cristina Puigdengolas will discuss the refugee migration crisis Europa suffers and the problems it entails. She will focus on Spanish South borders after her experience as a legal counselor this summer of 2016, action framed inside the third edition of the EXEQUO project of the Foundation, which this year focuses on international protection law.

Human rights due diligence: preparing for a legal obligation (Thursday 22, from 14:30 to 17:30 p.m. – Organized by the “Anti-Corruption Committee” and the “Corporate Social Responsibility Committee”).

The objective is to bring business lawyers closer – especially in the process and contracts due diligence of every business value chain – to the risks that business activities can create for human rights: the activities of producers, suppliers, goods and services distributors of a business can violate certain human rights without knowing it, which can jeopardize its reputation, sustainability and viability in the medium and long term. Cristina Puigdengolas will focus on the due diligence activities regarding human rights in M&A operations.

Low bono, entrepreneurship and society (Thursday 22, from 14:30 to 17:30 p.m. – Organized by the “Poverty and Social Development Subcommittee” and “Young Lawyers Committee”.

In this session, the participants will analyze how lawyers can contribute through low bono, in collaboration with social entrepreneurs, to the global economic and social development. They will share collaboration success stories among “low bono lawyers” and social entrepreneurs regarding the creation of innovative solutions to social problems, as well as discuss the future challenges this field faces. Carmen Pombo will speak at this panel, where she will share her experience at the Fernando Pombo Foundation as a legal catalyst for innovative social entrepreneurship initiatives in Portugal and Spain, giving her point of view as “civil society.”

Furthermore, the Foundation will also be part of the “IBA The Fundamentals of International Legal Business Practice” session organized by the IBA Young Lawyers Committee, which will be taking place a day before the start of the IBA Annual Conference. Especially, the Foundation will participate as speaker at the “Corporate lawyers 2.0 – specialized in sustainability and human rights” round table.

The legal pofession, poverty and social exclusion in Spain

Carmen Pombo, Foundation Director, and Carolina Posse Van der Laat, lawyer of Gómez-Acebo & Pombo in Barcelona, published an article in the newsletter of the IBA Poverty, Inequality and Social Development Subcommittee regarding the poverty situation in Spain, including actions that the legal profession could consider to take to reduce it.

Article “The legal profession, poverty and social exclusion in Spain

Cristina Puigdengolas, attorney at the Fernando Pombo Foundation, shortlisted for the 2016 IBA Pro Bono Award

Cristina Puigdengolas was shortlisted for the 2016 IBA Pro Bono Award, which acknowledges the career and commitment of pro bono lawyers from all over the world.

After 20 years of experience as a corporate lawyer in different European multinationals –such as Telefónica, UniCredit, KPMG, Praxair and Bank of New York Melon¬¬–, Cristina decided to work as a full-time social lawyer.

Cristina has been a pro bono lawyer at the Foundation for more than two years and has contributed to the strengthening of the pro bono culture in Spain. She has managed several legal projects, such as the UNIR – Fernando Pombo Foundation Legal Clinic. Cristina was selected to develop the EXEQUO Project of the Fernando Pombo Foundation, focused on the legal needs of the homeless, and now coordinates the Foundation’s “Human Rights and Companies: the role of the legal profession” project.

Carmen Pombo, coautora de las guías publicadas por la International Bar Association para despachos de abogados y colegios de abogados sobre derechos humanos y empresas

Carmen Pombo, directora de la Fundación, es miembro del IBA Business & Human Rights Working Group donde ha colaborado en la elaboración de las siguientes guías que fueron aprobadas por la IBA en 2015 y 2016 respectivamente:

«Las guías prácticas de la IBA sobre derechos humanos y empresas para abogados y colegios de abogados son un hito muy relevante en la protección global de los derechos humanos. La abogacía tiene mucha capacidad de influencia en consejos de administración y con directivos de empresas». John Ruggie, autor de los Principios Rectores de la ONU en materia de derechos humanos y multinacionales.

Jesús Tallos, lawyer at Gómez-Acebo & Pombo and collaborator with the foundation, awarded the best pro bono of the future, encouraging story

Jesús Tallos del Río, lawyer at Gómez-Acebo & Pombo and collaborator with the Fernando Pombo Foundation, has been awarded for his story “Smile Pro Bono” in the category “Encouraging the pro bono of the future” in the 1st New Jurists Competition on “Challenges of the Legal Profession Sector in Spain.”

New report on gender-based violence among adolescents

The report “Interests of the minor abuser against the interests of the minor victim of gender-based violence victim in proceedings regarding minors” analyzes the gender-based violence among adolescents.

This report has been developed within the framework of the UNIR – Fernando Pombo Foundation Legal Clinic by students of the Master for Access to the Legal Profession of UNIR: Carlos Román Jarana, Paula Porte Sendra, Yenny Rojas Castro and Germán Serrano Rodríguez, guided by the clinic profesor, expert in Minor Law María Consoles Herrero-Vior. The entity, which has been the beneficiary, has been the Luz Casanova Foundation.

COURSE: “BUSINESS ETHICS: THE NEW ROLEW OF CORPORATE LAWYERS”. MCGEORGE SCHOOL OF LAW (UNIVESITY OF THE PACIFIC)

The Foundation has conveyed a course within the framework of the summer courses this prestigious university organizes every year in Salzburg, Austria.

This course addresses the new role of corporate lawyers, socially responsible according to modern theories of legal ethics and the UN recommendations. The course revises the opportunities and challenges for corporate lawyers, both in-house attorneys and those in law firms, in a globalized world. Finally, it reports good practices for lawyers in order to respond to negative impacts caused by human rights violations of multinational companies, and preventive good practices to avoid them. The course examines the legal, ethical, policy, soft law and jurisprudential issues associated with these matters.

For more information about the course, please visit http://tinyurl.com/jo6sopl

THE FOUNDATION PRESENTS A BOOK ON BUSINESS AND HUMAN RIGHTS: THE ROLE OF THE LEGAL PROFESSION”

Libro_15_julio_2016_en

On July 15, 2016 Fernando Pombo Foundation presented its book “The role of the lawyer in the implementation of the Ruggie principles: 8 good practices for corporate lawyers.”

Many well-known lawyers and experts in innovation in the legal profession area have participated in this book, which is the result of our project “Business and Human Rights: the role of the legal profession.”

After years of work and conversations with national and international leaders about the law global trends and the Sustainable Development Goals – SDG 2030 -, the Foundation is promoting different initiatives for the reinforcement of the legal profession as a multiplier agent regarding social transformation and innovation. Lawyers as social leaders.

LEGAL TRAINING TO CHARITIES

IMG_9756

The Fernando Pombo Foundation conveyed the workshop “The Criminal Code reform – criminal responsibility of legal entities and its implications for associations and foundations for social entities“, to which more than 20 different entities from all over Spain attended.

The session was part of a training cycle organized by the Lealtad Foundation about key aspects of the management of social entities, paying special attention to how the Criminal Code reform affects nonprofit entities.

Cristina Puigdengolas, lawyer and coordinator of the Project “Business and Human Rights” of the Fernando Pombo Foundation ran the workshop.

This collaboration is part of the Pro Bono Channel of the Fernando Pombo Foundation  and our commitment to the transparency and good governance

THE FOUNDATION AT THE IBA MIND-YEAR MEETING

On May 25 and 26, 2016 the Foundation participated in the IBA Mid-Year Meeting held in Barcelona.

The Foundation actively participates in the IBA and is part of three committees:

•  Poverty and Social Development Subcommittee as Vice Chair—.
  • Pro Bono Committee as European Liaison Officer.
  • Young Lawyers Committee part of the Advisory Board—.

You can check the programme in the following link.

SPEAKERS AT THE “GLOBAL CAREER WEEK” AT THE UNIVERSIDAD EUROPEA DE MADRID

En GCW de UEM

The Fernando Pombo Foundation was invited to participate in the “Global Career Week”, an initiative organized by the Universidad Europea de Madrid (UEM) in order to show its last years students the possibilities they have when they finish their studies.

The Foundation was part of the panel “Working from compromise: NGO’s and professional careers”, which took place on April 26, 2016, in the UEM.

More information here.

SPEAKERS AT THE CONFERENCE “CRIME AND MEDIA”

The Faculty of Communication and the Faculty of Law and Economy of the Universidad Camilo José Cela (UCJC) organized this conference, in which well-known speakers discussed how media addresses justice.

Joaquín García-Romanillos, lawyer and previous president of the Fernando Pombo Foundation, established the foundation’s “Presumption of Innocence Watch and Trials by Media” and was the invited speaker of our Foundation.

The conference took place on April 20, 2016 in Madrid.

Programme Crime and Media.

Webpage of the Presumption of Innocence Watch.

SPEAKERS AT THE FIRST LEGAL CAREER FAIR

En FEIURIS

The Fernando Pombo Foundation was invited by the Madrid Bar Association to be a part of the first legal career fair (FEIURIS), which took place on April 14, 2016 in Madrid. Carmen Pombo, Director of the Foundation, was a speaker of the panel “The lawyer’s commitment to society”.

During the session, all speakers addressed the great challenges of the XXI century, as well as their impact and global projection, stressing on the Sustainable Development Goals (UN Agenda 2016-2030.) Later on, they analyzed the role of the lawyer in society and the concept of Social Responsibility in the legal profession: (i) what is pro bono; (ii) the development it has experienced during these last years; (iii) what are the main national and international trends; and (iv) finally, how does the Fernando Pombo Association promotes the legal profession`s engagement with the rights of the underprivileged

The objective of the first FEIURIS was to promote and foster the legal profession career. The ICAM, through its Employment Area, organized this fair, which had the following motto: “Make it happen”. The objective of this fair is to serve as a bridge between law firms, businesses, business schools, organizations and consulting firms, among others, and young lawyers searching for a job or that ant to improve their current situation.

THE EVENTS OF THE FIRST QUARTER

The summary of the activities carried out by the Fernando Pombo Foundation in the first quarter of 2016, is already aviable. You can Access by clicking this  link.

THE FERNANDO POMBO FOUNDATION COLLABORATES WITH THE LEGAL CLINIC OF THE UNIVERSIDAD DE ALCALÁ

IMG_0670

Even though its existence is relatively new in our country, it is now more and more common to read news and articles about the social impact and the academic importance of legal clinics. A legal clinic is an innovative teaching methodology used by universities and business schools that combines teaching with the provision of services to cases of public interest.

We have a lot of examples of legal clinics in Spain, but we highlight the Legal Clinic of the Law Faculty of the Universidad de Alcalá as one of the most important ones. The Fernando Pombo Foundation collaborates with this clinic since 2015. Both entities have organized a workshop in order to analyze four of the most relevant cases studied in this clinic over the past year.

The workshop consisted of an oral exposition of the case made by students to a tribunal composed by 4 experienced lawyers that collaborate with the Foundation. The tribunal’s objective was to provide a practical point of view of the approaches and solutions given by the students. We must highlight the diversity and significance of the analyzed cases, all of them real and live.

We now summarize the discussed cases: (i) legal analysis of the case of a person suffering an severe illness and that does not know if he can ask for a partial disability or a reduced schedule for his job, (ii) limits and rights regarding private or public health provision; (iii) change of treatment of a patient without informed consent; and (iv) the salvation of a pension plan due to severe illness of the spouse.

The members of the tribunal were: Ana Higuera, attorney and coordinator of the Pro Bono Channel of the Fernando Pombo Foundation; Miguel Ángel García Otero and Ana López Muiña, collaborators of the Foundation and lawyers at Gómez-Acebo & Pombo; and Ricardo Peña Granados, attorney at Peña Ochoa & Granados Lawyers and also frequent collaborator of the Foundation.

Both entities will keep collaborating to carry out new legal initiatives that contribute to the development of the social side of the future’s legal profession.

LEGAL REPORT: PSYCHOLOGICAL VIOLENCE AND DIFFICULTIES OF PROOF IN GENDER-BASED VIOLENCE CASES

Within the EXEQUO Project of the Fernando Pombo Foundation, the UNIR- Fernando Pombo Foundation Legal Clinic in collaboration with Luz Casanova Foundation has developed the report Psychological Violence and Difficulties of Proof in Gender-Based Violence Cases. The legal report is pioneering in Spain, as it addresses one of the most relevant ways of gender-based violence: psychological violence. The report analyzes sentences and decrees ordered by Courts for Violence Against Women, Provincial Courts and the Supreme Court in cases of gender-based violence related to (i) psychological gender-based violence and (ii) acquittals in cases of psychological gender-based violence complaints.

The following students of the Master for Access to the Legal Profession of the Universidad Internacional de La Rioja have collaborated in the development of this report: Federico Garrido Erencia, María Ruíz Delso, Alberto de la Vega López, Manuel Caballero Caballero, under the direction of Mrs. María Macías Jara, Constitutional Law professor and specialist in gender equality.

This report aims to expand the legal knowledge regarding “psychological violence” and to strengthen the commitment of the law when facing gender-based violence. The report allows the Fernando Pombo Foundation in the development of the EXEQUO project and the Luz Casanova Foundation to delve into the defense of women that suffer gender-based violence, as well as to avoid their defenselessness in cases where there has not been physical or sexual abuse but they have ended up with severe sequelae.

The report can be found in the following link: http://bit.ly/1MRXlyx

LECTURE “SOCIAL RESPONSIBILITY IN THE LEGAL PROFRESSION”

For the fourth consecutive year, the Fernando Pombo Foundation took part in the Bachelor of Law of IE University by giving a lecture on SRLP. Some key concepts in this field, involving issues such as social responsibility, pro bono and some other relevant aspects of a responsible and sustainable practice of the legal profession, both for practicing lawyers as for future lawyers, were analyzed.

This lecture is part of the Academic Training Program in Social Responsibility of the Legal Profession of Fernando Pombo Foundation.

“SOCIAL RESPONSIBILITY OF THE LEGAL PROFESSION AND PRO BONO WORK” SESSION

The Fernando Pombo Foundation launched the 2016 Academic Training Programme in Social Responsibility of the Legal Profession, giving a conference for the Masters Degree Programme for Access to the Legal Profession students at Navarra University.

If you want to know more about this activity, visit the Program Website :http://bit.ly/1QFKAL7

UNIR-FERNANDO POMBO FOUNDATION LEGAL CLINIC COLLABORATED WITH FEDER ON STRENGTHENING THE RIGHTS OF RARE DISEASES PATIENTS

The International University of La Rioja (UNIR) together with Fernando Pombo Foundation, through their Legal Clinic, have drafted two important legal reports: “Educational inclusion of children with rare diseases” and “Right to Diagnosis” both for the Spanish Diseases Rares Federation (FEDER).

In the President of FEDER –Juan Carrión- words: “This is a key initiative that strengthens FEDER advocacy area, providing also new tools and accurate legal knowledge so that FEDER can add value to the service it provides to rare diseases patients and their families”.

FRANCISCO PEÑA, NEW PRESIDENT OF FERNANDO POMBO FOUNDATION

Francisco Peña, partner and coordinator of the Litigation and Arbitration Law Area at the law firm Gomez-Acebo & Pombo, is the new President of the Fernando Pombo Foundation. Francisco Peña replaces Joaquín García-Romanillos, who has occupied this position since the beginning of the Foundation in 2010 and to whom the Foundation thanks for his priceless contribution.

Francisco Peña will combine the functions that he already performed with the new responsibilities of this position. The brand-new president is part of the Gómez-Acebo&Pombo Law Firm since 1980, and associate since 1989. Francisco Peña graduated on Law by the Universidad Complutense of Madrid (1975) and studied a Master on Tax Consultancy on the Instituto de Empresa of Madrid (1981). He has also been the manager of Legal Services and secretary of the Sociedad Regional de Promoción del Principado de Asturias and the Regional Institute for Development of Asturias (1984-1987).

THE FOUNDATION PRESENTED THE GUDIE IN THE INTERNATIONAL DAY FOR THE ELIMINATION OF THE VIOLENCE AGAINTS WOMEN

On the International Day for the Elimination of Violence against Women , the Fernando Pombo Foundation has presented in Gómez-Acebo & Pombo the results of the second edition of the EXEQUO Project.

Reed more (spanish)

INTERVIEWING MÓNICA COFÁN, THE LAWYER COORDINATING OF THE 2ND EDITION OF THE EXEQUO PROJECT

We are talking with Mónica Cofán, the lawyer who has led the 2nd Edition of the EXEQUO Project, titled The rights of women in risk of extreme vulnerability. Mónica is a lawyer, a social worker and an expert on gender violence.

“STREET LAW REFUGEES” INITIATIVE

The Fernando Pombo Foundation has collaborated with the Legal Clinic of the University of Comillas (ICADE), organizing a training seminar on the Asylum Right and Refugees Spanish legal framework, consisting on three three-hour-long sessions between October and December 2015.

This training constitutes the starting point for a “Street Law Refugees” initiative prior to the arrival of refugees to Spain and the legal support that will be needed. The initiative seeks to create a legal support network to guide social organizations, social services, parishes or individuals requesting Asylum rights. The methodology for the initiative is through working teams, made up of students and lawyers that will act as tutors.

The Foundation has provided legal training through an experienced and reputed lawyer. Mr. Marcelo Belgrano, Migration Coordinator for the Madrid Bar Association.

Six lawyers of Gómez-Acebo & Pombo and Fernando Pombo Foundation members have participated in the training program.

THE CARLOS III UNIVERSITY OF MADRID GRANTS A POSTHUMOUS MEDAL OF HONOR TO FERNANDO POMBO

The Academic Council of the European Union Law Masters of the Carlos III University of Madrid, has awarded the Masters’ Medal of Honor to our founder, Fernando Pombo, in recognition of his relevant work in the field of European Union law.

During the event, that took place on October the 19th of 2015 in the headquarters of the European Union in Madrid, the Academic Council of the EU Law granted distinctions to the following figures:

Posthumously:

H.E. Mr. Rodrigo Uría Meruéndano (Founder of Uría Menéndez Law Firm), H.E. Mr. Fernando Pombo (Founder of Gómez Acebo & Pombo Law Firm); H.E. Mr. Dámaso Ruiz-Jarabo Colomer (First Advocate-General of the Spanish Kingdom before the Court of Justice of the European Union).

Judiciary:

H.E. Mrs. Rosario Silva de Lapuerta (Magistrate of the EU Court of Justice and first women that was Advocate-General in Spain)

Praticing lawyers:

Mr. Bernardo Cremades (Founder of Cremades& Asociados Law Firm); Mr. Santiago Martínez Lage (Founder of Martínez Lage y Asociados Law Firm).

Academic figures with prestigious records in EU Law:

PhD. Aracelo Mangas Martín (Professor of the Complutense University); PhD. Paz Andrés Sáenz de Santamaría (Professor of the University of Oviedo); PhD. Diego Liñán Nogueras (Professor of the University of Granada); PhD. Rafael Illescas Ortiz (Retired Professor).

THE EXEQUO PROJECT: THE VALUE OF A COMMITTED LEGAL PROFESSION

Article published on the section of Best practices of the SERES Foundation. The project coordinator of the Fernando Pombo Foundation, Rafael Merino, explains the origin and social value of the EXEQUO Project. This is a project whose aim is to create efficient legal solutions to improve life standards of the most disadvantaged.

You may read the article in this link: http://bit.ly/1GHdX9d

FINANCIAL TIMES INNOVATIVE LAWYERS 2015 EUROPE

For second consecutive year, a project of the Fernando Pombo Foundation has been recognized by the Financial Times Innovative Lawyers Report- Europe as an innovative legal program in Social Responsibility. In this case, the project was “Business and Human Rights: the role of the legal profession”.

This project is a ground-breaking global initiative. It is aimed at making business lawyers aware of the importance of the new regulatory framework underlying the United Nations Guiding Principles on Business and Human Rights. The Project raises awareness of the Principle’s and their implication in the ethical development of international businesses so that business lawyers contribute, by counseling or during the course of their professional duties, to advance Human Rights culture in multinationals, thus promoting economic and social progress.

EXEQUO, FINALIST PROJECT OF THE SIXTH CORRESPONSABLES MAGAZINE ADWARDS

Project EXEQUO of Fernando Pombo Foundation, has been selected as finalist in the VI Corresponsables awards. CORRESPONSABLES is the guiding magazine in Spain and Latin America in Corporate Social Responsibility and Sustainability.

EXEQUO is aimed to boost the legal profession in committing with the unprivileged. In 2014 it was focused on Homeless rights and the publishing of a Practical Guide on Legal Issues of Homeless population was the result of several months of work and a pioneering tool.

EXEQUO has been selected from 297 applications: 42% come from Spain but there have also been initiatives from Mexico, Argentina, Ecuador, Chile, Venezuela, Peru, Bolivia, Honduras, Paraguay and Uruguay. Corresponsables awards are open to any type of organization of any country to distinguish best practices in Social Responsibility and Sustainability.

THE FERNANDO POMBO FOUNDATION LAUNCHED THE PRACTICAL GUIDE TO THE MOST FREQUENTLY ASKED LEGAL ISSUES OF VICTIMS OF GENDER VIOLENCE

The Practical guide to the most frequently asked legal issues of victims of gender violence is already available. This collaborative work between the Fernando Pombo Foundation and the Luz Casanova Foundation is a result of the 2nd Edition of the EXEQUO Project, that this year has been focused on the rights of women in risk of extreme vulnerability.

(Please click the image to download the guide)

The launching of the guide is also the launch of the documentary Ponte en su lugar (Walk in their shoes), created to make the legal profession aware of key and sometimes “invisible” issues that must be known to face gender-based violence.

THE FERNANDO POMBO FOUNDATION JOINS THE “COMPANIES FOR A SOCIETY FREE FROM GENDER-BASED VIOLENCE” INITIATIVE

The Fernando Pombo Foundation has joined, together with 26 new companies , the initiative “Companies for a society free from gender-based violence” carried out by the Spanish Ministry of Health, Social Services and Equality. According to the Ministry’s data, the 91 entities that form the project account for more than 900 000 workers, and their potential customers are estimated in 800 million people.

The Foundation subscribes this initiative within the framework of the 2nd Edition of the EXEQUO Project, whose main objective has been to strengthen the rights of women on risk of extreme vulnerability, through customized legal services. As a result of this project, the Foundation has published a Guide to the most frequently asked legal issues of victims of gender violence.

CORRUPTION AND THE LAW. CONFERENCE IN THE UIMP

The Second conference “Corruption and the law” was held in Santander the 14th and 15th of July within the framework of the Universidad Internacional Menéndez Pelayo(UIMP)s summer courses. The event was sponsored and organized by the Fernando Pombo Foundation and organized in collaboration with this university.

This activity is framed within the primary goals of the Fernando Pombo Foundation so as to contribute to the strengthening of the Rule of Law and Human Rights. The course posed a deep analysis of the legal and social tools to fight against fraudulent practices. Top professionals in all fields were invited as speakers: lawyers, judges, prosecutors, scholars, business, NGOs, etc. in order to seek different views from both the public and the private sectors, thus encouraging a plural exchange of knowledge.

THE EXEQUO PROJECT: GUIDE TO THE MOST FREQUENTLY ASKED LEGAL ISSUES OF VICTIMS OF GENDER VIOLENCE

On the last 26th of June, the Fernando Pombo Foundation and the Luz Casanova Foundation launched the results of the 2nd Edition of the EXEQUO Project, that this year has been focused on strengthening the rights of women on risk of extreme vulnerability. This project sought to provide the Luz Casanova Foundation with customized legal services during six months. As a result, a Guide to the most frequently asked legal issues of victims of gender-based violence has been published. This guide aims to be a practical tool to assist lawyers in the escort of victims of gender-based violence.

The event, held in premises of the Botín Foundation, served to launch the Guide and to explain the concrete activities jointly with the Luz Casanova Foundation within this project.

SYMPOSIUM: “BUSINESS AND HUMAN RIGHTS: THE ROLE OF THE LEGAL PROFESSION”

The Symposium Business and Human Rights: the role of the legal profession took place on the 3rd of June, organized by the Fernando Pombo Foundation with the support of the Human Rights Office of the Ministry of Foreign Affairs and Cooperation. This symposium is a landmark in the foundation’s activities and particularly in the accomplishment of its goals.

The symposium was recorded with all the interventions. The Fernando Pombo Foundation will provide shortly the possibility to display these videos (both in Spanish and English) together with other relevant information of the symposium on the oficial web site created for the event.

THE ROLE OF BAR ASSOCIATIONS IN BUSINESS AND HUMAN RIGHTS

The Fernando Pombo Foundation participated in the IBA’s “Bar Leaders Conference” which was organized in Prague, May 2015 under the title: “Controversy, credibility and a crisis. All in a day’s work for a Bar Association?”.

The Fernando Pombo Foundation has collaborated with the Spanish Bar Association, as part of the IBA’s Business and Human Rights working group. This working group is preparing two guides of recommendations on Business and Human Rights, one for bar associations, the other for law firms.

Precisely, the Fernando Pombo Foundation took part in the round table: Credibility: The role of bar associations in business and human rights.

MADRID BAR ASSOCIATION 1ST ANNUAL CONFERENCE

The Fernando Pombo Foundation was invited to participate in the First Congress of the Madrid Bar Association, a forum created to analyze the ongoing legislative changes and their impact on the performance of the legal profession; to know the actual situation of leading issues, to take a close look into the services provided by the Association and to exchange professional experiences.

The Foundation was represented by its general manager, Carmen Pombo, who participated in the Table: Social Responsibilities of the Legal Profession (SRLP). The social role of the legal profession: pro bono and the defense of human rights”

More information.

PROMOTION IN SPAIN OF THE UN INITIATIVE: “BUSINESS FOR THE RULE OF LAW”

On 26 March, in collaboration with the legal publisher LexisNexis, the Fernando Pombo Foundation, the United Nations Global Compact in Spain and the Instituto de Consejeros-Administradores, presented the “Business for the Rule of Law” (B4ROL) initiative in Spain. This project promotes a global framework for the private sector to contribute to strengthening the rule of law, sharing good business practices.

As LexisNexis’ Spanish partners in the B4ROL Project, the Fernando Pombo Foundation has adopted the project’s recommendations and principles within the framework of its activities in the field of social responsibility of the legal profession, promoting them in the Spanish legal and business sectors. Read more .

For further information about the project, please visit the following link: http://bit.ly/1LKDiTU

MENTORING WORKSHOP FOR LEGAL COUNSEL TO VICTIMS OF GENDER VIOLENCE

February 19th, 2015. – What is gender violence? Which is the emotional, social, economic, legal situation of a woman when she arrives at the emergency center? What is mentoring? What use has mentoring to the legal counsel of gender violence? What skills can help us to improve the legal counsel? The answers to these and others questions related to the legal assistance to victims of gender violence were analyzed in the course: “The benefits of mentoring to the legal assistance to victims of gender violence”.

The course, organized by the Personas y Empresas Foundation, the Luz Casanova Foundation and the Fernando Pombo Foundation was addressed to lawyers members of the “Network of lawyers collaborating in the sustainability of the EXEQUO Project”, who, besides exploring the benefits of mentoring to legal assistance, could listen at first-hand the legal circumstances and difficulties of real cases of women victims of gender violence.

For further information about the project, please visit the following link: http://bit.ly/1UmlFRA

PRO BONO AND SOCIAL ENTREPRENEURS FORUM

For the sixth year in a row, the San Juan del Castillo Foundation-Centro Pueblos Unidos and the Fernando Pombo Foundation organised a forum for communication among social organisations, entrepreneurs and companies, entitled “Pro Bono and Social Entrepreneurship Forum“. The purpose of the forum was to analyse the opportunities and challenges of social entrepreneurship and how pro bono work can make it easier. It was an interactive forum with practical workshops where experts from various professions (“Street Law Comillas”·in the legal field, “Secot” in the consulting field, “Triodos” in the area of access to finance and the project accelerator “UnLtd Spain”) revealed the keys to effective project development, followed by the presentation of inspiring success stories of social entrepreneurs such as Mil Historias, Cooperativa Altavoz, Ecomensajeros and Caja de Cambios