What we do

Activities

Apart from legal projects with social impact through pro bono, the Foundation has arranged and/or participated in different activities: from legal training activities to social entities to actions that promote and develop the social responsibility of the legal profession:

Sesión formativa en la Universidad Carlos III de Madrid

charla-uc3m-dic2016-2

La Fundación Fernando Pombo ha participado por segundo año consecutivo en el Máster de Acceso a la Abogacía de la Universidad Carlos III de Madrid, impartiendo la charla «La función social de la abogacía en la Fundación Fernando Pombo»”.

La sesión, impartida por Carmen Pombo y Rafael Merino, directora y coordinador de proyectos y comunicación de la Fundación, respectivamente, se dividió en tres bloques: en el primero, se analizaron los grandes desafíos globales y el papel de la abogacía. En el segundo, abordó la función social de la abogacía desde un punto de vista ético y deontológico. Y en el tercero, se explicó la misión e iniciativas de la Fundación Fernando Pombo, para el desarrollo de la fundación social de la abogacía. Para terminar, los alumnos desarrollaron un caso práctico sobre los aspectos claves que han de tener en cuenta los abogados para la implementación por parte de las empresas de los Principios Rectores de Naciones Unidas para las empresas y los derechos humanos.

Jornada “La Función Social de la Abogacía: el Pro-Bono” en la Universidad de Alcalá

ia-2

La Fundación ha participado en la Jornada de formación “La Función Social de la Abogacía: el Pro-Bono” en la Universisad de Alcalá, organizada por su clínica legal.

La Fundación colabora estrechamente con esta clínica legal desde 2013, en el marco de su proyecto Multiplícate. Nuestro representante en esta cita fue Ana Higuera, abogada y coordinadora del Canal Pro Bono de la Fundación.

14:45 – 15:00 Presentación.

15:00 – 15:30 Javier Carvajal, El Pro-Bono en un despacho de abogados: la experiencia del despacho Cuatrecasas – Gonçalves Pereira.

15:30 – 16:00 Ana Higuera, El Pro-Bono en una fundación: la experiencia de la Fundación Fernando Pombo.

16:00 – 16:30 Miguel A. Ramiro, El Pro-Bono en la Universidad: la experiencia de la Clínica Legal de la Universidad de Alcalá.

16:30 – 16:45 Descanso.

16:45 – 17:45 Mesa Redonda, El Pro-Bono visto desde los beneficiarios: María Teresa Tejera Gimeno, Asociación Síndrome Hemolítico Urémico; José María Ramos, Esclerosis Múltiple España; representante de CESIDA.

La Fundación participa en una jornada sobre Delitos de Odio y Discapacidad

jornada-delito-de-odiofinal

La Fundación Fernando Pombo participa como ponente en la «Jornada obre los Delitos de Odio», organizada por la Federación de Asociaciones de personas con Discapacidad Física y Orgánica de la Comunidad de Madrid (FAMMA).

Nuestras portavoces en esta jornada fueron Cristina Puigdengolas, abogada de la Fundación, que además realizó el Primer Proyecto EXEQUO, y Ana Pérez Adroher, estudiante del Máster de Acceso a la Abogacía de ICADE que está desarrollando sus prácticas en la Fundación Fernando Pombo. Ambas intervinieron en el panel «Situación legal de las personas con discapacidad ante los delitos de odio».

Los delitos de odio son un asunto de interés público de máxima actualidad. Atentan contra la dignidad, integridad y libertad de las personas, afectando directamente a sus derechos fundamentales.

En el Proyecto EXEQUO con Personas sin hogar, que tuvo lugar en 2014, la Fundación abordó los delitos de odio contra personas sin hogar publicando el  Informe jurídico Aporofobia: la fobia al pobre. Desde entonces seguimos investigando en identificar y desarrollar actuaciones jurídicas concretas para sensibilizar a la abogacía sobre este fenómeno y mejorar la protección legal de las víctimas.

Fernando Pombo Foundation has been shorlisted for 2016 European Pro Bono Award for its MULTIPLÍCATE program

European ProBono Forum-Amsterdam 2016-proof.indd

For the second consecutive year, the Foundation has gained recognition at the European Pro Bono Awards. On this occasion, the distinguished initiative has been “MULTIPLÍCATE: the future of the legal profession & legal clinics“, a pioneering project of the Foundation that seeks to involve today tomorrow’s lawyers in defending the rights of the underprivileged. MULTIPLÍCATE is a global project in which we promote the creation of legal clinics, the training of new lawyers in social responsibility and the involvement of experienced lawyers in the legal and social training of new lawyers. Since 2011, in MULTIPLÍCATE we share our knowledge and experience on Pro Bono work and the lawyer’s role in the implementation of the UN Guiding Principles on Business and Human Rights.

These awards are granted by PILnet (The Global Network for Public Interest Law) during the European Pro Bono Forum. In 2015, PILnet also distinguished the Foundation for its II EXEQUO Project: lawyers against gender-based violence.

La Fundación en el Foro Europeo del Pro Bono

La Fundación Fernando Pombo ha participado en el Foro Europeo del Pro Bono 2016 (2016 Pro Bono Forum) organizado por PILnet en Roma, del 16 al 18 de noviembre.

premio-multiplicate_en

La Fundación estuvo representada en esta importante cita por su directora, Carmen Pombo, por la abogada y coordinadora del Canal Pro Bono de la Fundación, y del abogado del Área de Mercantil de la oficina de Gómez-Acebo & Pombo Portugal y colaborador habitual de la Fundación en asuntos de emprendimiento social, Filipe Santos Barata.

La Fundación ha liderado la organización y desarrollo de dos sesiones: (i) “Social Enterprise“: esta sesión estuvo centrada en analizar el papel del papel de la abogacía y el pro pro bono en el desarrollo del emprendimiento social en el mundo, y cómo esta tendencia contribuye al Estado de Derecho y promueve los Objetivos de Desarrollo Sostenible y, más concretamente, su contribución a aliviar la pobreza); y (ii) “Practicing Law With Respect for Human Rights“: durante esta sesión se abordó el papel de la abogacía en la implementación de los Principios Rectores de Naciones Unidas sobre las empresas y los derechos humanos, así como se compartieron buenas prácticas de despachos de abogados, fundaciones y otros agentes jurídicos en el desarrollo de estos principios, tanto en su asesoramiento a clientes como en su propia actividad empresarial).

Más información sobre nuestra participación en este Foro AQUÍ.

Este foro europeo ofrece a los participantes y asistentes (abogados, despachos de abogados, abogados in-house, ONGs, clearinghouses, clínicas jurídicas, profesores y estudiantes de Derecho…) una perspectiva internacional sobre la práctica del pro bono, principalmente en Europa, facilitando el intercambio de experiencias y buenas prácticas en torno al pro bono en distintas jurisdicciones.

Openclass en UNIR sobre cómo elaborar un informe jurídico

Inés Fontes, abogada y responsable del área de modelos de Gestión del Conocimiento en Gómez Acebo-Pombo Abogados y colaboradora habitual de la Fundación Fernando Pombo, ha impartido la sesión formativa “Cómo redactar un informe jurídico profesional”, dirigida a alumnos de Grado de Derecho y Máster de Acceso a la Abogacía de la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR).

La sesión, organizada por la Clínica Jurídica UNIR-Fundación Fernando Pombo, tuvo por objeto ofrecer a los alumnos presentes y futuros de la clínica jurídica una serie de pautas fundamentales para la elaboración de un informe jurídico riguroso, de calidad y útil para el cliente, partiendo de la experiencia de los casos e informes desarrollados en la clínica jurídica.

The Foundation in the IV ENCLE Conference

img-20161028-wa0024

The Fernando Pombo Foundation was invited to participate in the IV ENCLE (European Nerwork for Clinical Education) Conference ) «Clinical Legal Education and Access to Justice for all: from asylum seekers to excluded communities».

Cristina Puigdengolas — lawyer and coordinator of the project Human rights and business: the role of lawyers —, Ana Higuera — lawyer and coordinator of the Foundation’s Pro Bono Channel — and Rafael Merino — economist and coordinator of projects and communication —, delivered the following presentations:

• «Best practices to enhance legal clinic education: the role of a collaborating clearinghouse». The Foundation shared its experience and know-how in the identification, design, planning and development of social impact collaborations in legal clinics.
  • «The example of the effective collaboration in legal clinic for more vulnerable or excluded people: The online legal clinic Universidad Internacional de la Rioja (UNIR) – Fundación Fernando Pombo (FFP)». A session that also included the participation of Adriana Pascual, co-director of the Legal Clinic UNIR-Fernando Pombo Foundation, and Esmeralda Iranzo, a former student of this legal clinic, lawyer and clinic teacher, and where the opportunities and challenges of collaborative work  between a clearinghouse and a university were discussed, sharing the experience of the Legal Clinic UNIR-Fundación Fernando Pombo, the first of its kind on-line in Spain.

The Foundation in the V Spanish Legal Clinics Congress

The Foundation was invited to participate in the V Spanish Legal Clinics Congress in the University of Valencia : “Acceso a la justicia, enseñanza jurídica clínica y pro bono jurídico”.

The Foundation has an active role in this forum, seeking to contribute to the development of legal clinics in Spain.

Seminario sobre Responsabilidad Social de la Abogacía en la Universidad de Valencia

DSCN2219

La Fundación participa un año más en la asignatura de Dirección Estratégica del doble Grado de Administración y Dirección de Empresas y Derecho de la Universidad de Valencia, impartiendo un seminario específico sobre “La Responsabilidad Social de de la Abogacía (RSA) y el trabajo pro bono“.

El seminario fue organizado conjuntamente por la oficina de Gómez-Acebo & Pombo en Valencia y la Fundación, en el que participaron: Rafael Merino (Coordinador de proyectos y comunicación) y Cristina Puigdengolas (Responsable del proyecto “Derechos Humanos y Empresas”: el papel de la abogacía), por parte de la Fundación Fernando Pombo, y los abogados Jose Manuel Palau, Marta Cantos y Clara Molina por parte de Gómez-Acebo & Pombo.

The Foundation in the VII Russian Legal Clinics Congress

The Foundation participated in the VII Russian Legal Clinics Congress, held in the University of Lomnosov, Moscow. Carmen Pombo, Foundation Director, was invited to take part in the “EU-Russia Civil Society Forum” to share the project MULTIPLICATE in the round table “International Experience of Cooperation between Legal Clinics and Non-profit Organisations“. The main Russian initiatives on access to justice and legal clinics met up here.

Ponentes de la Conferencia

Sesión sobre “Abogacía Social” en el IE University

El lunes 17 de octubre impartimos una nueva sesión de formación y sensibilización a estudiantes de Derecho, esta vez en el IE University.

Esta sesión se enmarca en el programa MULTIPLÍCATE de la Fundación, a través del cual pretende sensibilizar e implicar hoy a los abogados del futuro, en la defensa de derechos de los más desfavorecidas, mediante charlas, cursos y seminarios y el desarrollo de proyectos de clínica jurídica.

The Foundation in the 2016 IBA Annual Conference

The Fernando Pombo Foundation participates again this year in the annual conference of the International Bar Association (IBA), the biggest professional association of the world, that is taking place from September 18-23 in Washington DC, US.

Moreover, the Foundation is proud to announce that Cristina Puigdengolas, attorney at the Foundation, is runner-up for the Pro Bono Award 2016, with which the IBA acknowledges and values the pro bono work of lawyers around the world.

The Foundation is an active member of three IBA committees: the Pro Bono Committee, the Poverty and Social Development Subcommittee and it is also a member of the advisory board of the Young Lawyers Committee.

Moreover, we have to highlight that Carmen Pombo, director of our Foundation, participated in the development of two guides of the IBA Business and Human Rights Working Group, which were passed by the IBA in 2015 and 2016 respectively: “IBA Business and Human Rights Guidance for Bar Associations” and the “ IBA Practical Guide on Business and Human Rights for Business Lawyers.”

The Foundation was represented by its director, Carmen Pombo, and Cristina Puigdengolas, responsible of the project “Business and Human Rights: the role of the legal profession”, and will participate in the following sessions:

Creating a pro bono infrastructure appropriate for your law firm (Tuesday 20, from 14:30 to 17:30 h. – Organized by the “Pro Bono Committee” and “Law Firm Management Committee”).

The development and management of “pro bono programs” at law firms requires an adequate professionalization and structure in order to guarantee its effectiveness and social impact. During this session, the participants will discuss the factors that have to be taken into account to start the different possible organizational models for legal pro bono programs, the key role (or not) of clearinghouses and what are the challenges countries and jurisdictions face.

Rule of Law Forum (Wednesday 21, from 8:00 to 9:30 a.m.). Cristina Puigdengolas will discuss the refugee migration crisis Europa suffers and the problems it entails. She will focus on Spanish South borders after her experience as a legal counselor this summer of 2016, action framed inside the third edition of the EXEQUO project of the Foundation, which this year focuses on international protection law.

Human rights due diligence: preparing for a legal obligation (Thursday 22, from 14:30 to 17:30 p.m. – Organized by the “Anti-Corruption Committee” and the “Corporate Social Responsibility Committee”).

The objective is to bring business lawyers closer – especially in the process and contracts due diligence of every business value chain – to the risks that business activities can create for human rights: the activities of producers, suppliers, goods and services distributors of a business can violate certain human rights without knowing it, which can jeopardize its reputation, sustainability and viability in the medium and long term. Cristina Puigdengolas will focus on the due diligence activities regarding human rights in M&A operations.

Low bono, entrepreneurship and society (Thursday 22, from 14:30 to 17:30 p.m. – Organized by the “Poverty and Social Development Subcommittee” and “Young Lawyers Committee”.

In this session, the participants will analyze how lawyers can contribute through low bono, in collaboration with social entrepreneurs, to the global economic and social development. They will share collaboration success stories among “low bono lawyers” and social entrepreneurs regarding the creation of innovative solutions to social problems, as well as discuss the future challenges this field faces. Carmen Pombo will speak at this panel, where she will share her experience at the Fernando Pombo Foundation as a legal catalyst for innovative social entrepreneurship initiatives in Portugal and Spain, giving her point of view as “civil society.”

Furthermore, the Foundation will also be part of the “IBA The Fundamentals of International Legal Business Practice” session organized by the IBA Young Lawyers Committee, which will be taking place a day before the start of the IBA Annual Conference. Especially, the Foundation will participate as speaker at the “Corporate lawyers 2.0 – specialized in sustainability and human rights” round table.

The legal pofession, poverty and social exclusion in Spain

Carmen Pombo, Foundation Director, and Carolina Posse Van der Laat, lawyer of Gómez-Acebo & Pombo in Barcelona, published an article in the newsletter of the IBA Poverty, Inequality and Social Development Subcommittee regarding the poverty situation in Spain, including actions that the legal profession could consider to take to reduce it.

Article “The legal profession, poverty and social exclusion in Spain

Cristina Puigdengolas, attorney at the Fernando Pombo Foundation, shortlisted for the 2016 IBA Pro Bono Award

Cristina Puigdengolas was shortlisted for the 2016 IBA Pro Bono Award, which acknowledges the career and commitment of pro bono lawyers from all over the world.

After 20 years of experience as a corporate lawyer in different European multinationals –such as Telefónica, UniCredit, KPMG, Praxair and Bank of New York Melon¬¬–, Cristina decided to work as a full-time social lawyer.

Cristina has been a pro bono lawyer at the Foundation for more than two years and has contributed to the strengthening of the pro bono culture in Spain. She has managed several legal projects, such as the UNIR – Fernando Pombo Foundation Legal Clinic. Cristina was selected to develop the EXEQUO Project of the Fernando Pombo Foundation, focused on the legal needs of the homeless, and now coordinates the Foundation’s “Human Rights and Companies: the role of the legal profession” project.

Jesús Tallos, lawyer at Gómez-Acebo & Pombo and collaborator with the foundation, awarded the best pro bono of the future, encouraging story

Jesús Tallos del Río, lawyer at Gómez-Acebo & Pombo and collaborator with the Fernando Pombo Foundation, has been awarded for his story “Smile Pro Bono” in the category “Encouraging the pro bono of the future” in the 1st New Jurists Competition on “Challenges of the Legal Profession Sector in Spain.”

New report on gender-based violence among adolescents

The report “Interests of the minor abuser against the interests of the minor victim of gender-based violence victim in proceedings regarding minors” analyzes the gender-based violence among adolescents.

This report has been developed within the framework of the UNIR – Fernando Pombo Foundation Legal Clinic by students of the Master for Access to the Legal Profession of UNIR: Carlos Román Jarana, Paula Porte Sendra, Yenny Rojas Castro and Germán Serrano Rodríguez, guided by the clinic profesor, expert in Minor Law María Consoles Herrero-Vior. The entity, which has been the beneficiary, has been the Luz Casanova Foundation.

Business Ethics course for future lawyers at the McGeorge School of Law (University of the Pacific)

The Fernando Pombo Foundation has conveyed the course “Business ethics: the new role of Corporate Lawyers” within the framework of the summer courses this prestigious university organizes every year in Salzburg, Austria, from July 19 to the 29.

The course proposed a profound analysis on the new challenges the legal profession has in the current globalization scenario, especially focusing on new trends related to ethics, professional deontology and the social role of the lawyer, human rights and multinationals. Moreover, the course also paid special attention to business sustainability and the main international initiatives regarding responsible corporate behavior when dealing with investors, clients, employees, shareholders, insurance companies and the community as a whole.

This activity contributes to the Fernando Pombo Foundation main objective of encouraging a future legal profession committed with the strengthening of the rule of law and the human rights.

For more information about the course, please visit http://tinyurl.com/jo6sopl

Legal training to charities

IMG_9756

The Fernando Pombo Foundation conveyed the workshop “The Criminal Code reform – criminal responsibility of legal entities and its implications for associations and foundations for social entities“, to which more than 20 different entities from all over Spain attended.

The session was part of a training cycle organized by the Lealtad Foundation about key aspects of the organizational management of social entities, paying special attention to how the Criminal Code reform affects nonprofit entities.

Cristina Puigdengolas, lawyer and coordinator of the Project «Business and Human Rights: the role of the legal profession» of the Fernando Pombo Foundation led the workshop.

This collaboration is part of the Pro Bono Channel of the Fernando Pombo Foundation and of our commitment to the transparency and good governance principles of the Lealtad Foundation.

The Foundation at the IBA Mid-Year Meeting

On May 25 and 26, 2016, the Foundation participated in the IBA Mid-Year Meeting held in Barcelona.

The Foundation actively participates in the IBA and is part of three committees:

• Poverty and Social Development Subcommittee as Vice Chair—.
  • Pro Bono Committee as European Liaison Officer—.
  • Young Lawyers Committee part of the Advisory Board—.

You can check the programme clicking the following link.

Speakers at the “Global Career Week” at the UEM

En GCW de UEM

The Fernando Pombo Foundation was invited to participate in the “Global Career Week, an initiative organized by the Universidad Europea de Madrid (UEM) in order to show its last year students the possibilities they have when they finish their studies.

The Foundation was part of the panel “Working from compromise: NGO’s and professional careers”, which took place on April 26, 2016, in the UEM.

Moderator: José María Palomares (Director of Corporate Communication, Spain & Portugal)

Speakers:

• Pablo Farias, Director of Public Policies and Project Management in Plataforma de la Infancia.
  • Katlyn Saba, Project Manager of the Mujeres por África Foundation.
  • Isabel Martínez Lozano, comissioner for Universities, Youth and Special Plans of ONCE, ONCE Foundation.
  • Carmen Pombo, Director of the Fernando Pombo Foundation.

During the session, the speakers addressed the career challenges the social entities face, the challenges that come with globalization and the competences that the social entities and the international cooperation sector demand.

Speakers at the first legal career fair organized by the Madrid Bar Association

En FEIURIS

The Fernando Pombo Foundation was invited by the Madrid Bar Association to be a part of the first legal career fair (FEIURIS), which took place on April 14, 2016 in Madrid. Carmen Pombo, Director of the Foundation, was a speaker of the panel “The lawyer’s commitment to society”.

During the session, all speakers addressed the great challenges of the XXI century, as well as their impact and global projection, stressing on the Sustainable Development Goals (UN Agenda 2016-2030.) Later on, they analyzed the role of the lawyer in society and the concept of Social Responsibility in the legal profession: (i) what is pro bono; (ii) the development it has experienced during these last years; (iii) what are the main national and international trends; and (iv) finally, how does the Fernando Pombo Association promotes the legal profession`s engagement with the rights of the underprivileged

The objective of the first FEIURIS was to promote and foster the legal profession career. The ICAM, through its Employment Area, organized this fair, which had the following motto: “Make it happen”. The objective of this fair is to serve as a bridge between law firms, businesses, business schools, organizations and consulting firms, among others, and young lawyers searching for a job or that ant to improve their current situation.

For more information, please visit the FEIURIS official webpage.

Lawyers committed to refugees

We participate in a practical workshop conveyed by UNHCR, which is part of the initiative Refugee Street Law of ICADE’s Legal Clinic. The objective of the workshop – in which we have collaborated since its start – is to create a legal-technical network of lawyers to help in asylum or refuge situations.

The Foundation in the book Law and Poverty

The Foundation participated and promoted the Congress UNIJES Law and Poverty, an academic forum carried out by the Law faculties of the Pontificia Comillas of Madrid, Deusto, Ramón Llull and Loyola Andalucía universities. The objective of this forum was the multidisciplinary legal consideration regarding the challenges the Law faces in poverty situations that take place in our society. Carmen Pombo, Director of the Foundation, opened the panel discussion “Poverty and social state: public policies and public services” showing the relation of activities of how the Law can act in poverty situations.

The conclusions of the panels can be found in the book with the same title of the congress.

The Foundation at the European Pro Bono Forum

The commitment of the Foundation with this forum is strong and, for this reason, the Foundation is part of the PILnet Pro Bono Council. Moreover, for second consecutive year, the Foundation has been nominated as a member of the Planning Committee of the Forum. This year, the Foundation has been a speaker in several meetings/sessions of the Forum:

• “Pre-Forum Clearinghouse Meeting”: in this context, success (and improvement) experiences were shared on how to involve lawyers efficiently in pro bono, how to achieve a media profile, how to face difficult situations in the clearing houses.
  • The Foundation took part on the “Global Meeting of Pro Bono Clearinghouses“, in which more than 40 worldwide clearinghouses participated in order to share progress, good practices, and to explore possible alliances. Carmen Pombo, general manager of the Foundation, explained the pro bono development in Spain.
  • Moreover, Ana Higuera, lawyer of the Foundation, took part at the session “Developing Collaborative Models for Transactional Pro Bono to Assist NGOs”. This lecture was centered on analyzing the pro bono collaboration modes between the legal profession and NGOs, with special attention to the pro bono legal services provided for NGOs’ transactional issues, in other words, to those related with the accomplishment of the legal obligations and their relation with third parties, field in which the Foundation has a great career and was invited to share its experiences.

Course on Foundation Management

The Foundation was invited to take part on the XII Specialization Course on Foundation Management, organized by the Spanish Association of Foundations, the Rafael del Pino Foundation and the San Pablo CEU University, by giving a lecture on the main keys of management and organization of a Foundation

Forum on “Debt and Poverty on Individuals”

In collaboration with the Centro de Estudios de Consumo (CESCO), the Foundation co-organized this forum, in which many relevant scholars from the academic sphere and other sectors took part, aiming at analyzing in detail the causes and effects of progressive indebtedness that have led many people to poverty and social exclusion, and searching efficient solutions through Law to mitigate those new ways of poverty that are emerging in this context of crisis.

The Foundation closed the Forum exposing the new challenges that the legal professions faces as a key agent of a fairer society. The final remarks proposed by the Foundation focused on the development of the social impact and entrepreneurship investment, the compliance with human rights and to highlight the relation among justice, poverty and Law.

The Foundation in the IBA Annual Conference

The Foundation has as a priority to achieve a legal profession committed to human rights and to big global challenges, such as poverty and inequality. For this reason, the Foundation has an active role on international law conferences. In particular, the Foundation took part on the Annual Conference of the International Bar Association, that this year took place in Vienne between the 4th and the 9th of October.

The Foundation is an active member of the IBA’s following committees: Poverty, Empowerment and the Rule of Law Working Group (PERL) and the Pro Bono Committee. Both committees, formed by global experts and professionals, pursue the common objective of generating innovative ideas to involve the legal profession on the development of legal solutions to global issues. The Foundation is also a member of the Advisory Board of the Young Lawyers Committee. The general manager of the Foundation, Carmen Pombo, represented the Foundation.

Before the launch, the Foundation took part at the round table “The young lawyer of the 21st century”, organized within the conference “The Fundamentals of international business legal practice” by the IBA’s Young Lawyers Committee.

During the Conference, the Foundation participated as a moderator on the following panels: (i) “The role of lawyers in advancing development and the rule of law: working with social entrepreneurs”, in which international experts of social entrepreneurship analyzed social entrepreneurship and its nature, the opportunities for lawyers and law firms to collaborate internationally so as to facilitate the work of social entrepreneurs, and the ideal global legal frame to social entrepreneurs; (ii) “The empowerment of diaspora workers: what is the value placed on human capital and what is the role of the employer?”, centered on analyzing the rights of the diaspora workers, how they can be defended, and the role of businesses. Carmen Pombo moderated this panel, in which it was also analyzed the role of businesses within the Rule of Law, the social responsibility of businesses in their supply chain and some useful strategies to the empowerment of diaspora workers.

The Foundation in the I Congress of Madrid Lawyers

ICAM

On April 2015, the I Congress of Madrid Lawyers – a relevant meeting of the year for Madrid’s lawyers – analyzed the latest developments and trends of the profession. The Foundation was invited as a pioneering entity in the development of the social responsibility of the legal profession (RSA in Spanish) in Spain and was also part of the panel discussion: “RSA: The social role of lawyers: pro bono and human rights defense.”

The summary of the panels of the Congress are available in the Madrid Bar Association.

Conference: Workers´ rights and duties. Integra Foundation.

March 2015. The Fernando Pombo Foundation, together with the Integra Foundation, provided the training module “Workers’ rights and duties” to people at risk of social exclusion.

The Integra Foundation is a non-profit entity devoted to the integration of people at risk of social exclusion and the disabled into the workforce. To do this, the Foundation mediates between social entities- both public and private- and businesses, to achieve the actual reintegration into society and the comprehensive development of the groups at risk.

Pro Bono and Social Entrepreneurs Forum

January 2015. For the seventh consecutive year, the Fernando Pombo Foundation and the San Juan del Castillo Foundation have organized a networking forum for the corporate social responsibility (CSR) world and non profit entities. This year, the forum was oriented to support small social entrepreneurs by means of pro bono services.

It was a participative forum with practical workshops in which experts from different areas shared with social entrepreneurs some tools to achieve their business goals. Also opportunities, challenges and success stories of social entrepreneurs were shared.

Workshop in Lisbon: Entrepreneurship: key legal issues

February, 2015. Last 18th of February Mafalda Barreto, Sofia Rodrigues Nunes, Sonia Monteiro, Rita Martins Santinho, Filipe Santos Barata, Ana Paula Basilio, David Carvalho Martins and José Manuel Silva Nunes gave a seminar on the key legal issues for social entrepreneurs. The goal of this session was to identify and outline the main legal issues that social entrepreneurs must understand, including tax implications, labor rights, corporate, commercial and administrative law.

This session is framed within a training program to social entrepreneurs of the UAW (United at Work) Project. This is a social experimental project that is also part of the Social Experimentation and Innovation Program of the Social Innovation Bank (BIS) promoted by Santa Casa Misericordia de Lisboa. It was created in order to contribute to the development of an active employment policy that fosters the integration of unemployed youth and adults into social entrepreneurship initiatives.

Particularly, this session was carried out within the framework of the Intergenerational Entrepreneurship Program– within the UAW Project– that seeks intergenerational collaboration for the co-creation of entrepreneurship projects and social innovation, thus, promoting employment and viability of corporate initiatives developed jointly by skilled and unemployed adults and young people.

II Series of lectures in Barcelona on the main legal responsibilities of non-profit organisations

October-November, 2014. For the second year in a row, the Barcelona Lawyers Society and the Fernando Pombo Foundation have organized a cost-free legal training series wit the aim of guiding non-profit organisations on their main legal responsibilities, in order to strengthen them institutionally and particularly in the legal field.

The issues dealt with in this course are:

• Tax obligations.
  • Employment and volunteer matters.
  • Data protection.
  • Intellectual property, trade marks and websites.

Lecture Cycle IV: The main legal responsibilities of non-profit organizations

May, 2104. For the fourth consecutive year, the Center of Social Responsibility in the Legal Field (CRSA) of the Madrid Bar Association (ICAM) and the Fernando Pombo Foundation organized a new cycle of lectures to inform non-profit organizations as to their main legal responsibilities, with the aim of strengthening the institution as a whole and in the legal area in particular.

This lecture cycle aims to establish itself as a space of analysis and learning regarding the legal specifics of non-profit organizations. Among its objectives are that of reinforcing non-profit organizations’ fulfillment of their legal obligations and that of contributing to the prevention of potential risks which said entities could assume in the case of noncompliance.

The legal aspects on which the lectures were focused are the following:

Tax Obligations.
Transparency, good governance and best practices in management.
Labor and volunteer issues.
Data Protection.
– Intellectual property, brand and webpage.

Know your rights

November, 2013. The Foundation participated in the third part of the project “Know your rights” that is organized by the Centre for Social Responsibility in the legal profession.

The debates, held in Centers for elderly people of the Community of Madrid, intend to inform this group of people about legal issues of a particularly high significance for them.

These sessions were provided by voluntary lawyers of the Fernando Pombo Foundation.

More information about de Project

Familiarise yourself with your laws

July, 2013. We collaborated in the “Familiarise yourself with your laws” project sponsored by the Madrid Bart Association`s Center for Law and Social Responsibility. This initiative is aimed at educating the immigrant population on the essential aspects of the Spanish legal and institutional system, assisting their integration in the Autonomous Region of Madrid, by way of cost-free presentations given by volunteer lawyers. The Fernando Pombo Foundation participated with a session on Constitutional Law.

III Series of lectures: The primary legal responsibilities of the non-profit entities

May, 2013. Following the success of the previous editions in 2011 and 2012 in Madrid, Fernando Pombo Foundation, in collaboration with the Centre for Social Responsibility of Lawyers (CRSA) of the Bar Associations of Madrid and Barcelona, will hold a cycle of informative talks in both cities, in order to advise nonprofit organizations on its main legal responsibilities.

As done in the previous editions, we have decided to treat once again the following issues:

–      Labor issues and voluntary work
–      Tax obligations
–      Data protection, and
–      Intellectual property; trademarks and web pages.

Click here for more information about the course

Discussion: “Legal issues related to elderly people”.

April, 2013. As was done in 2012, the Foundation once again collaborates on the annual training plan for volunteers of the Foundation Friends of elderly people, holding a session on topic: “Legal issues related to elderly people”.

Experts committee FEDER

March, 2013. Since last March 2, 2013 Fernando Pombo Foundation became an integral part of the Committee of Experts for Rare Diseases. The priority work of this Committee is to give proposals identified by FEDER and to ensure that no child, youth or adult is left without access to health.

The Spanish rare diseases Federation (FEDER) awarded Fernando Pombo Foundation at the category “Promotion and protection of the Human rights” for the agreement achieved between the two entities in order to respond to the “great injustices and needs” of rare diseases.

Training in Cáritas

December, 2012. A lawyer from the Law Office Gomez Acebo & Pombo, participated in Caritas – General Services, providing training on the peculiarities of the labor law. The training was addressed to the Directors of Caritas – Spain.

Know your rights

December, 2012. The Foundation participated in the second part of the project “Know your rights” that is organized by the Centre for Social Responsibility in the legal profession.

More precisely, we collaborate with the Elderly Center of Tetuan, holding informative talks on the following issues:

–      Estate and inheritance
–      Health and the living will

Project for promotion of transparency and good practices of the NGOs, following the principles of the Foundation Lealtad.

November, 2012. In 2011 we assisted three NGOs in the preparation of all the legal documents that might be subject to evaluation for transparency and good practices by the Foundation Lealtad.

Continuing this initiative, in 2012 we have collaborated with the associations: La Rueca, La Kalle and Numen Foundation.

Training volunteers on “Legal issues affecting elderly people”.

October, 2012. Within the annual plan for training of volunteers, we have collaborated with the Foundation “Friends of the elderly”, holding a session on “Legal issues affecting the elderly people”. This training was focused on legal aspects that frequently affect this category of people. During the debate, various topics of particular interest to this group will be discussed, as the reverse mortgage, inheritance and conflict situations that may arise from it, the living will and the Dependency Law.

ICONG Steering Committee

June, 2012. We are becoming part of the Steering Committee of ICONG, Quality Institute of NGOs, whose fundamental mission is to improve the quality of peoples´ lives through dissemination and promotion of the Quality culture and incorporation of quality management systems in the non-profit organizations.

II Series of lectures: The primary legal responsibilities of non-profit organisations

May, 2012. Fernando Pombo Foundation, in collaboration with the Centre for Social Responsibility of Lawyers (CRSA) of the Bar Association of Madrid, organised a series of lectures, in order to advise nonprofit organizations on their main legal responsibilities. More precisely, these sessions will treat the following legal issues: tax obligations, labor issues and voluntary work, personal data protection, legal aspects related to their web pages, trademark protection and author’s rights.

90 NGOs and 190 individuals attended the sessions.

II Series of lectures. Documents distributed:

Tax Obligations
Labour issues
Volunteer Information
Data Protections
Trademark, Copyright and Internet

Legal training sessions at Casal dels Infants

April, 2012. Fernando Pombo Foundation trough its volunteers in Barcelona, took part in two legal training sessions in the head office of Casal del Infants, as part of the Project Socio-legal Services.

During the first session, aimed at a group of twenty young people, the issues addressed were related to the right to court representation and free legal aid. Also, the bases of the criminal procedures were outlined and there were numerous questions raised by the participants, most of them related to cases of alleged offences, crimes and expulsion proceedings.

The second part of the session was focused on the rights and the obligations of the tenants of real estate, eviction proceedings and foreclosures. The event was attended by more than thirty people, most of them women form different countries.

Course on social responsibility in the legal profession at the Autonomous University of Madrid: The legal profession of the 21st century; the goodwill attorneys. Notions of the social responsibility.

March, 2012. Nowadays, the social responsibility plays a significant role in the professional and business life. It is a strategy that requires a deep understanding of the social reality that surrounds us. The legal sector, historically rooted in the social issues, participates actively in the development of this commitment with the society, and therefore is obliged to adapt constantly.

In this context, the foundations Cuatrecasas, Fernando Pombo, Garrigues and Profesor Uria, jointly with the Bar Association of Madrid, developed a cycle of seminars on Social Responsibility in the legal profession, aimed at students of the Autonomous University of Madrid.

Workshop on recruitment in collaboration with EXIT Foundation

March, 2012. Fernando Pombo Foundation collaborated with EXIT Foundation on the Project “Club de Feina”, providing a training course on a topic of a special interest for the young participants. More precisely, within the Recruitment Workshop, the voluntary lawyers explained the rights and the obligations of the workers, like the types of contracts according to the recent Labor Law reform, content of the salaries and other relevant aspects that the youth have to take into account in their entrance in the work force.

The EXIT Foundation was created as an initiative raised by various socially concerned individuals from the business world. The main objective of EXIT is the insertion in the business world of youth at risk of social exclusion, school failure, youth without work experience and to those who have great difficulties finding their first job.

Seminar on legal advising: FSG Catalunya – Fernando Pombo Foundation

January, 2012. Fernando Pombo Foundation gave a series of trainings to the technical employees of the Foundation – Roma Secretariat of Catalunya.

This program consists of a cycle of training sessions on recurring issues related to the Roma community.

Link

I Series of lectures: The primary legal responsibilities of non-profit organizations

September, 2011. Fernando Pombo Foundation, in collaboration with the Centre for Social Responsibility of Lawyers (CRSA) of the Bar Association of Madrid, will hold a cycle of informative talks in order to advise nonprofit organizations on its main legal responsibilities. More specifically, these lectures will treat issues as: tax obligation of the third sector; labor issues and voluntary work; personal data protection; intellectual property, trademarks and web-pages, as transparency and good governance.

I Series of Lectures. Documents Distributed:

Labour issues
Tax Obligations