What we do

Social Entrepreneurship

Social entrepreneurs represent a new way of conducting business with a clear double focus: to generate a social impact through a sustainable business. Social entrepreneurs benefit society by developing innovative products or service solutions to solve social and environmental problems. The legal profession’s support is critical for empowering social entrepreneurs to achieve their goals.

The Fernando Pombo Foundation support and promote social entrepreneurship as part of their commitment and mission by, among other activities, raising awareness within the legal profession of the value of social entrepreneurship, promoting the development of a legal framework and assisting social entrepreneurs and impact investors in advancing their goals.

Promoting social entrepreneurship in the legal profession

Emprendimiento social y Pro Bono. La Fundación en el European Pro Bono Fórum

En el Foro Europeo del Pro Bono 2016 Ana Higuera, abogada de la Fundación, organizó y moderó la sesión «Lawyers Advancing the Rule of Law via Supporting Social Entrepreneurship». Esta sesión abordó la creciente demanda de trabajo pro bono por parte de empresas sociales. También analizó como esta tendencia impulsa el estado de derecho y promueve los Objetivos de Desarrollo Sostenible de la ONU. Se señalaron asuntos las colaboraciones pro bono locales e internacionales podrían facilitar la labor de los emprendedores sociales, y donde el pensamiento creativo de los abogados Pro Bono y Low Bono podría tener un gran efecto multiplicador.

Entre los ponentes se encontraba Filipe Santos Barata, abogado Gómez-Acebo & Pombo y colaborador Pro Bono de la Fundación en Portugal, Ian McDougall, jefe de la asesoría jurídica y vicepresidente de la editorial legal LexisNexis, Serena Grant, directora de Trustlaw que desarrolla la inciativa de Pro Bono de la Fundación Thompson Reuters y Laura Tuell, directora de la práctica de Pro Bono del despacho de abogados Jones Day.

Más información sobre nuestra participación en este Foro.

La Fundación en la Conferencia Anual de la IBA 2016

La Fundación tiene entre sus prioridades desarrollar una abogacía comprometida con los derechos humanos y con los grandes retos globales. Por ello, estamos presentes y tomamos un papel activo en los principales foros internacionales de abogacía. Un año más, hemos sido invitados a participar en la Conferencia Anual de la Asociación Mundial de la Abogacía (Internacional Bar Association —IBA—), que este año tuvo lugar en Washington D.C. (EE.UU.).

Carmen Pombo, directora de la Fundación, ha sido nombrada miembro del Consejo Asesor de la sección de Public and Professional Interest (SPPI). Carmen Pombo es además secretaria del Pro Bono Committee, miembro del Business and Human Rights Working Group, vice chair del Poverty, Inequality and Social Development Subcommittee y miembro del consejo asesor del Young Lawyers Committee.

Este año la Fundación Fernando Pombo celebraba también que la abogada de la Fundación, Cristina Puigdengolas, ha sido finalista del Premio Pro Bono 2016, los premios de la IBA para reconocer y poner en valor la labor pro bono de abogados por todo el mundo.

Carmen Pombo fue ponente en la sesión «Low bono, entrepreneurship and society», donde pudo compartir la experiencia de la Fundación como acelerador jurídico de iniciativas de emprendimiento social innovadoras en España y Portugal.

En esta sesión se analizó cómo pueden contribuir los abogados a través del Pro Bono y el Low Bono, en colaboración con emprendedores sociales, en el desarrollo económico y social en todo el mundo. Se compartirán experiencias de éxito de colaboración entre “abogados Low Bono” y emprendedores sociales en la creación de soluciones innovadoras a problemas sociales y se abordarán los retos futuros en este campo. Carmen Pombo intervendrá en este panel donde compartirá la experiencia de la Fundación Fernando Pombo como acelerador jurídico de iniciativas de emprendimiento social innovadoras en España y Portugal, aportando la visión como “civil society”.

Todo el detalle de la participación de la Fundación en la Reunión Anual de la IBA aquí.

The Foundation in the 2015 IBA Annual Conference

In the 2015 IBA annual conference in Vienna, the Fernando Pombo Foundation organized the “The role of lawyers in advancing development and the rule of law: working with social entrepreneurs” session, in its role as vice-chair in the IBA Poverty, Empowerment and the Rule of Law Working Group, which led the session.

The session also had the support of the IBA Human Rights Law Working Group and the IBA Pro Bono Committee, where the Foundation also holds officer positions.

The session was organised in an interactive format (World Café style) where all attendees were actively engaged and participated in the discussion. This session explained the nature of social entrepreneurship a hybrid figure between non-profit and for-profit entities.

Moreover, the relationship between poverty eradication and social entrepreneurship was specifically illustrated.

Pro Bono & Social Entrepreneurship Forum

In 2015, for the seventh consecutive year, the Fernando Pombo Foundation and the San Juan del Castillo Foundation have organized a networking forum for the corporate social responsibility (CSR) world and non profit entities. This year, the forum was oriented to support small social entrepreneurs by means of pro bono services.

It was a participative forum with practical workshops in which experts from different areas shared with social entrepreneurs some tools to achieve their business goals. Also opportunities, challenges and success stories of social entrepreneurs were shared.

IMG_9793 (1)

Pro Bono & Social Entrepreneurship

In Spain, the Fundation has collaborated with the following proyects:

– The Foundation has collaborated for the creation of Bolsa Social. Bolsa Social is a pioneering equity-based crowdfunding platform for social entrepreneurs and social impact investors in Spain. It is the first crowdfunding platform authorized in Spain by the CNMV (Spanish securities regulator) and aims at funding the growth of companies with a positive social and environmental impact.

– The Foundation was appointed by Botín Foundation to be part of its project “The Solidarity Talent Challenge” which supports innovative ideas and/or initiatives to solve current social challenges by social organizations. In 2014, the challenge was to create Jobs for young people. Social organizations presented innovative ideas with potential to generate sustainable youth employment. Pro bono lawyers of Fernando Pombo Foundation prepared and executed the necessary agreements between the different social entities to start up the awarded projects, which were:

• Barrios Sostenibles (Sustainable neighborhoods). Submitted by the consortium formed by Tomillo Foundation, Madrid Down Syndrome Foundation, COCEMFE Madrid and Educación Cultura y Solidaridad Association.
  • Mercaemprende Joven (Youth entrepreneurship). Submitted by the consortium formed by Secretariado Gitano and Acción Contra el Hambre (Action against Hunger).
  • Inncorporate. Submitted by the consortium formed by Jóvenes Empresarios de Navarra Association (Young business entrepreneurs of Navarra province) and MIT Enterprise Forum in Spain.

– The Foundation has collaborated with REDIS (Social Impact Spanish Network). REDIS aims to encourage social entrepreneurship and the culture of the investment impact on Spain.

– The Foundation collaborated with CREAS. CREAS is a pioneering entity in Spain. It uses impact investment, supports social entrepreneurship in their various phases through the investment funds “Creas Inicia” and “Creas Desarrolla”. CREAS also supports young entrepreneurs so they can create and consolidate start-up projects, through its “Youth Business Spain” program.

– The Foundation collaborated in the formation of the INNUBA legal entity. INNUBA is aimed at providing consultancy, development and other advisory services to social innovation projects for companies and/or individuals, including the creation of new business units within companies.

In Portugal, the Foundation is a strategic legal partner of Banco Inovação Social (BIS).  Social Innovation Bank was launched on April 30th 2013 by the Santa Casa da Misericórdia de Lisboa, one of the most relevant and oldest private charities in Portugal.

BIS’s mission and purpose is to promote social innovation in Portugal by stimulating society to actively participate and collaborate in the configuration of innovative and sustainable solutions for societal problems, needs or challenges that are of general interest.

BIS is an informal collaborative platform that aggregates 27 of the most relevant Portuguese public, private and social Institutions and invests their assets (knowledge, experience, technical skills, financial resources, infrastructures, training, networks, a.o.) in the organization and development of initiatives, programmes and activities aimed at social innovation and social entrepreneurship.

The Foundation has arranged and participated in different activities with BIS as follow:

• Pro bono lawyers from Fernando Pombo Foundation advised BIS by providing legal due diligence to social entrepreneurship projects that apply to BIS.
  • Communication and participation in events promoting BIS and attracting investors.
  • Providing continuing legal support to new social entrepreneurship projects supported by BIS.
  • Within the Social Enterprise Support Programme organised by BIS, the Foundation produced Training sessions on the main legal issues facing social enterprises, with the attendance of approximately 100 people.
  • The Foundation was member of the Jury that selected the winning projects in the BIS “Social Enterprise Support Programme”.

In February 2015, the Foundation organized the Workshop: “Entrepreneurship: key legal issues”. The session identified the main legal issues for social entrepreneurs, including tax, labor, corporate, commercial and administrative law. The session was created to contribute to the development of an active employment policy that fosters the integration of unemployed youth and adults into social entrepreneurship initiatives.

Charla formación aspecto legales para emprendedores sociales. BIS. Programa UAW. Fundación Fernando Pombo

The session was part of a wider training program within the BIS United at Work (“UAW”) Project focusing on the Intergenerational Entrepreneurship Program. This program aims to achieve intergenerational collaboration for the co-creation of entrepreneurship projects and social innovation by promoting employment and the viability of corporate initiatives developed jointly by skilled and unemployed adults and young people.

Legal Clinics & Social Entrepreneurship

The online UNIR-Fernando Pombo Foundation Legal Clinic has promoted, guided and encouraged social entrepreneurship matters such as:

• The analysis of the legal framework and involved players in the Spanish market, and,
  • Legal issues involved in the creation of INNUBA.

The legal clinics are academic activities which are emerging at the universities and offer an alternative to the education in Law, combining this one with legal assistance in cases of social interest.